Казка Марії Пономаренко «Капці для бабусі». Тема доброти та любові до ближнього як невід’ємна складова життя у творі.

Казка Марії Пономаренко «Капці для бабусі». Тема доброти та любові до ближнього як невід’ємна складова життя у творі.

Казка Марії Пономаренко  «Капці для бабусі». Тема доброти та любові до ближнього як невід’ємна складова життя у творі.

Тема: Казка Марії Пономаренко  «Капці для бабусі». Тема доброти та любові до ближнього як невід’ємна складова життя у творі.

Мета:

навчальна: зацікавити учнів фактами з життя М.А.Пономаренко, пробудити інтерес до ознайомлення з її творами;

розвивальна: формувати навички аналізу літературної казки, розвивати творчі здібності, уяву, фантазію, логічне та асоціативне мислення, уміння оцінювати вчинки казкових героїв, зіставляти їх поведінку з власною;

виховна: формувати прагнення робити добро, повагу до ближнього, любов до рідних, гордість за митців Житомирщини.

Обладнання: портрет письменниці, видання її творів, ілюстрації до творів письменниці.

Хід уроку

  1. Організаційний момент
  2. Мотивація навчальної діяльності

Учениця читає уривок з книги М.Пономаренко «Я родом з дитинства…»

«Благословенна та пора. Найкраща у житті людини. Адже саме тоді всмоктуєш у себе увесь навколишній світ, пізнаєш його кожною клітиною тіла…

Роки спливають хутко. Замислюєшся про те, що можна було б зробити набагато більше. Проте я дякую долі за те, що вона залишила мене у дитинстві. Хоча роки беруть своє, але так приємно думати і казати: я родом з дитинства.»

Безперечно, ми всі вийшли з цієї благословенної пори. Пам’ятаймо про це і залишаймося хоч трішки дітьми!

  1. Оголошення теми і мети уроку
  2. . Щодня ми дізнаємося щось нове, робимо маленькі відкриття. На сьогоднішньому уроці ми відкриємо для себе чудовий світ казок Марії Пономаренко. Яких же результатів ми можемо сподіватися від цього уроку?

Презентація очікуваних результатів:

На сьогоднішньому уроці ми:

  • ознайомимося з життєвим і творчим шляхом Марії Пономаренко, багатогранністю її таланту;
  • проаналізуємо літературну казку «Капці для бабусі»;
  • спробуємо усвідомити, що бажання творити добро, повага до ближнього, любов до рідних – найкращі людські чесноти;
  • вкотре переконаємося, що Житомирщина – колиска талановитих письменників.
  1. Актуалізація опорних знань, життєвого досвіду (рольова гра)

Діалог учнів про життя і творчість Марії Пономаренко.

  • Михайлику, доброго дня!
  • Доброго дня, Ольго! Звідки ти йдеш така задоволена та щаслива?
  • Була в бібліотеці. Знаєш, мені порадили прочитати казки Марії Пономаренко. Я у захваті!
  • Марія Пономаренко? Це, якщо я не помиляюся, казкарка нашого краю.
  • Так, це письменниця Житомирщини, що пише літературні твори для найменших читачів. Вона – лауреат премії Дж.Сороса за посібник «Школа професора Маківки», лауреат премії Наталії Забіли від журналу «Малятко» за 1997 рік, лауреат обласної премії «Дідусеві казки» у 2009 році. А у лютому 2011 році Марії Пономаренко присуджено літературну премію імені Лесі Українки за твори «Жайвір», «Сонячна країна – моя Україна», «Усміхнений сонях».
  • Твори Марії Антонівни не залежуються на поличках книгарень та бібліотек, часто друкуються в пресі. Понад 200 казок прозвучало на українському радіо у «Вечірній колисанці». У Житомирському академічному театрі ляльок з успіхом ідуть вистави Марії Пономаренко. Разом з композитором І.Островерховим письменниця створила 300 пісень, дитячу оперу, музичні казки.
  • А ти літературні казки Марії Пономаренко читав?
  • Ще ні. Але обов’язково прочитаю. А яка твоя улюблена казка?
  • «Капці для бабусі». Раджу тобі прочитати.
  • Неодмінно! Бувай. Нехай щастить.
  1. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.

                                                                                                          1. Майстер-клас казкаря 

  1. Учитель наголошує, що казкар повинен розповідати, використовуючи необхідні засоби виразного читання (інтонацію, паузи, темп, логічний наголос)
  2. Учень докладно переказує зміст казки «Капці для бабусі».
  3. Оцінюючи відповідь, слід брати до уваги докладність переказування, культуру мовлення, засоби виразності.

                                                                                                          2. Літературний диктант

  1. З якою метою Вуглинка надумала пошити для бабусі капці? (Бо у старої гави Каркухи часто боліли лапи)
  2. З якого матеріалу мали бути ті капці? (з моху)
  3. Що слугувало Вуглинці за голку та нитку? ( Найгостріші голочки з сосни та сухі торішні билинки)
  4. Від чого мали перестати боліти лапки у Каркухи? (Від радості)
  5. Що принесла для оздоблення капців сорока? (Дві намистинки)
  6. Хто допомагав Вуглинці кроїти капці? ( Їжачок Голочка)
  7. Де, за твердженням сороки, можна було придбати готові капці? (У лісовому магазині)
  8. Хто з лісових мешканців приніс м’якого-м’якого пуху для капців? (Зайчик Сіра Шубка)
  9. Чи сподобались старій Карпусі капці онуки? (Так)
  10. Чи вірите ви у те, що капці дійсно допоможуть Карпусі одужати?

                                                                                                       3. Завдання для учнів

Розпізнайте за цитатами з казки, про кого з героїв йде мова.

  1. «Молодчинка! – обняла крилом доню Ґава. – Я впевнена, що твої капці обов’язково допоможуть» (Ґава Чорнокрилка)
  2. «Сіло ґавеня на пеньку, розклало весь придбаний матеріал і почало кумекати, з чого почати» (Ґавеня Вуглинка)
  3. «А що це у нас за кравець об’явився?» (Їжачок Голочка)
  4. «Зламав, то тепер ось віддавай свою голку!» (Зайчик Сіра Шубка)
  5. «Та в нашому лісовому магазині отих капців, хоч греблю гати» (Сорока)

                                                                                                      4. Бесіда за питаннями

  1. Чи дійсно Вуглинка любила свою бабусю? Доведіть своє твердження цитатами з твору.
  2. Чи була Вуглинка справжнім кравцем? Що змусило її зайнятися такою важкою працею?
  3. Чи подобаються вам герої казки? Якщо так, то чим саме?
  4. Чи допомогли б ви Вуглинці, якби опинилися серед друзів ґавенятка? Якщо так, то чим саме?
  5. Чому, на вашу думку, Марія Пономаренко використовує у казці багато слів з суфіксами на позначення позитивно-об’єктивної оцінки? Віднайдіть їх у тексті.
  6. Чому стара Каркуха, отримавши подарунок онуки, так зраділа?
  7. Чому вчить нас ця казка? Чи сподобалась вона вам? Якщо так, тто чим саме?
  8. Закріплення знань, умінь, навичок.

Метод «Асоціативний кущ»

Підберіть асоціації до казки «Капці для бабусі» Марії Пономаренко.

  1. Підбиття підсумків уроку
  1. Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Продовжте речення:

  • « Я відкрив (відкрила) для себе…»
  • «Казка Марії Пономаренко «Капці для бабусі» вчить нас…»
  • «Я раджу усім…»
  • «Тепер мені зрозуміло, чому Марія Пономаренко…»
  1. Виставлення оцінок за урок
  1. Домашнє завдання
  1. Скласти план казки «Капці для бабусі».
  2. Намалювати ілюстрації до твору.
  3. Скласти асоціативний кущ до образу Вуглинки.

Автор матеріалу: Зима Тетяна Василівна

Навігація